Het kleden der wezen | Jan Victors | 1659

Vorige week was ik in Dordrecht om een bezoekje te brengen aan een goede vriendin en intussen bezochten we het Dordrechts Museum. Daar is op dit moment de tentoonstelling: “Werk, bid en bewonder”. De tentoonstelling laat de relatie zien tussen kunst en calvinisme. De Nederlandse politieke elite bestond vanaf de 17de eeuw uit calvinisten. Hun rijkdom en maatschappelijke status etaleerden ze met grote huizen, chique interieurs en fraaie kunst. Calvinisme wordt echter geassocieerd met sober, streng en spaarzaam en kunst met rijkdom en luxe; hoe gaat dit samen? Zoals hier: de gereformeerde elite was actief bij liefdadigheidsinstellingen. Voor de regentenkamer werden dikwijls portretten vervaardigd. In dit geval kozen de regentessen van het gereformeerde weeshuis om de wezen een hoofdrol te laten spelen.

Reageren?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.