Zondag aanstaande is het Pasen, een belangrijk christelijk feest. Graag laat ik jullie deze week de gebeurtenissen die vooraf gingen aan Pasen zien door de ogen van Rembrandt. Dit werk van hem verbeeldt de volgende scène: Lucas 22:54-62 “Ze namen hem gevangen en voerden hem af, het huis van de hoge priester in. Petrus volgde op afstand. Ze legden midden op de binnenplaats een vuur aan, en toen ze bij elkaar zaten, ging Petrus tussen hen in zitten. Een dienstmeisje zag hem bij het schijnsel van het vuur zitten en keek hem scherp aan. “Deze man was ook bij hem” zei ze. Maar hij ontkende het en zei: “Mens, ik ken hem niet eens.”
Magistraal werk van onze grootmeester Rembrandt
Wat mij opvalt in dit schilderij en in de tekst is dat Rembrandt schilderde vanuit zijn blank referentie kader,
Een dienstmeisje in het Jeruzalem van de dagen dat jezus er zijn boodschap verkondigde zal ongetwijfeld een getint uiterlijk gehad hebben, met donker haar en grote wimpers. en de hoge priester die haar mens noemde terwijl zij als meid des huizes toen nauwelijks als mens maar vooral als dienstertje gezien werd,
Dit imponerende schilderij geeft bovenal de sfeer en tijdsgeest weer van de kennis en interpretatie van de mensen die toen hun visie schilderden op zoals zij zich dat voorstelden misschien geïnspireerd door verhalen van predikanten over Bijbelse wonderen,
Google bestond nog niet, de evangelie schrijvers waren toeschouwers maar tevens deelnemer, een gevaarlijke cocktail om objectief te blijven
De huidige politici bewijzen dat dagelijks
, ik hou mijn hart vast als Baudet besluit ooit eens een schilderij te maken van de verkenners in deze kabinets formatie, Krina Als over vele jaren er weer een opvolger of volgster van jou zich op het pad der kunstdwalingen begeeft is het mogelijk dat ik wat ik op dit moment schrijf profetische waarde blijkt te hebben gehad.