Het pelsken (Helena Fourment in een bontmantel)|Peter Paul Rubens|1638

Dit is een beetje nep, want dit schilderij hangt er niet echt, het is een reproductie die op de tentoonstelling hangt. Dit portret hangt in Wenen en mag niet vervoerd worden, omdat het te kwetsbaar is. Rubens was een zuinig man. Hij bespaarde, bij de privé portretten op de materialen die hij gebruikte. Hij schilderde zijn portretten voornamelijk op paneel. Hoe groter het paneel, hoe duurder de prijs. Dit werk bestaat uit 6 verschillende aan elkaar bevestigde paneeltjes. Dit gebruik is hoogst problematisch voor een goede conservatie. Hout “leeft” natuurlijk. De panelen zwellen en krimpen onder wisselende klimatologische omstandigheden. Vandaar dat het nooit wordt uitgeleend. Ik wilde het toch laten zien, omdat het wel een echt privé portret is. Er werden veel aanmerkingen op dit schilderij gemaakt, omdat Rubens zijn vrouw als een prostituee zou hebben afgebeeld, maar het was een privé schilderij, niet voor anderen bestemd. Daarom liet hij het ook aan Helena persoonlijk na.

2 Reacties op “Het pelsken (Helena Fourment in een bontmantel)|Peter Paul Rubens|1638

  1. Bieke

    mooi toch, dat hij zo een intiem schilderij van zijn vrouw maakte! Wel een vreemde arm, zo rond haar onderbuik…alsof die ergens uit de “pels” tevoorschijn komt….

  2. Albert Hensen

    Ik heb pas een programma over Rubens gezien en bewonder hem zeer.
    Zijn schilderkunst, diplomatiek, architectuur of ontwerpen van wandkleden.

    Maar als ik naar dit schilderij kijk, vind ik toch de anatomie niet kloppen.
    Haar linker arm is naar verhouding te lang…. Haar linkerschouder is naar achteren gedraaid,
    maar haar hand steekt naar voren, zelfs onder haar navel! Haar bovenarm is ongeveer 20cm te lang….

Reageren?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.