Anna Boch nam ook deel aan salons voor vrouwelijke kunstenaars,. De kritiek op dit soort initiatieven was soms snoeihard, omdat het talent van vrouwen als minderwaardig werd beschouwd. Ze kreeg vanaf het begin van haar carrière al te maken met seksisme, zelfs in progressieve kringen. Zo schreef Émile Verhaeren in L’Art Moderne: “Ondanks haar bijzonder grote kwaliteiten is het probleem van de kunstenares…dat ze geen man is.” Op latere vrouwententoonstellingen kreeg ze ook waardering, vooral omdat ze het licht in haar schilderijen zo goed wist te vangen. Deze mooie tentoonstelling richt zich op Anna Boch als kunstenares en mecenas en als vrouw aan het einde van de 19e eeuw in België. Een mooi overzicht met ook een aantal van haar verzamelwerken van bekende collegakunstenaars. Daarover volgende week meer. Deze tentoonstelling is nog tot 5/11/23 in Muzee Oostende . meer info: www.muzee.be
Wat een prachtig sfeervol schilderij. Prachtige herfst kleuren en de vrouw met kind op de achtergrond trekt ook de aandacht.
Interessant hoe je de rol / positie van vrouwelijke kunstenaressen beschrijft. Ode aan Anna Boch.
Groet Harris