Oude iepen in het Prater | Ferdinand Georg Waldmüller | 1831

Nadat Napoleon in 1815 was verslagen, brak in Wenen een periode van overheidscensuur aan. Kunstenaars richtten zich toen vooral op niet-politieke onderwerpen. Door de opkomst van de nieuwe middenklasse groeide de vraag naar familieportretten en Oostenrijkse landschappen. Dit schilderij laat Walmüllers technische bekwaamheid zien. Deze had hij zich aangeleerd door jarenlang oude meesters te kopiëren. Een prachtig plaatje dit, met veel precisie geschilderd. Hoewel het realisme pas na zij dood opkwam, nam hij afstand van de academische kunst en de romantiek en was hij voorstander van de waarheidsgetrouwe weergave. Alhoewel hij het boerenleven vaak wel iets mooier uitbeeldde dan het in werkelijkheid was.

Reageren?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.